Sociální principy
Sociální podnik nabízí práci starším osobám nad 55 let, které jsou vlivem různých okolností neaktivní na trhu práce, s cílem rozvinout jejich schopnosti v administrativně-koordinační práci související se zvyšováním digitálních dovedností starších osob.
1. Sociální podnik plní společensky prospěšný cíl
Organizace Institut digitálního vzdělávání a transformace, z.s. se přihlásila k naplňování tohoto znaku v oblasti zaměstnávání a sociálního začleňování osob znevýhodněných na trhu práce. Základem se pro ni stává zaměstnávání více než 30 % osob znevýhodněných na pracovním trhu z celkového počtu svých zaměstnanců.Tento cíl je včleněn do zakládací listiny společnosti a zveřejněn v obchodním rejstříku.
2. Sociální podnik naplňuje sociální princip, integruje a rozvíjí zaměstnance znevýhodněné na trh práce
Zaměření organizace Smart Innovation, z.s. je na integrace starších osob nad 55 let, které jsou z různých důvodů neaktivní na trhu pracovních příležitostí. V plánu je zaměstnání více než 50% znevýhodněných osob na trhu práce z celkového počtu zaměstnanců.
Všichni zaměstnanci jsou zapojeni do chodu a směrování podniku. Na pravidelných poradách jsou probírány stavy jednotlivých zakázek, finanční výsledky firmy a další záležitosti týkající se sociálního podniku. Zaměstnance se speciálními potřebami zavádíme a podporuje prostřednictvím personálních a integračních nástrojů které umožňují zaměstnanci výkon pracovní činnosti a zároveň přispívají k řešení jeho individuálních specifických potřeb (individuální plány podpory a rozvoje zaměstnanců, zjednodušené školící materiály, rozvojová školení finanční a počítačové gramotnosti, možnost profesního růstu dle nově získaných profesních dovedností).
I tento aspekt je zapsán v obchodním rejstříku: "… (principy sociálního podnikání jsou naplňovány) zapojováním zaměstnanců do rozvoje firmy a informováním o výsledcích hospodaření, tzn., že vedení společnosti bude zaměstnance cílové skupiny zvát na pravidelné výrobní porady, kde budou mít možnost vyjadřovat se k činnosti firmy."
3. Sociální podnik má i ekonomický prospěch
Každý sociální podnik se musí zavázat, že 51 % případného zisku bude
reinvestováno. A to zejména do rozvoje podniku a společensky prospěšných
cílů.
Informace o využití případného zisku je veřejně dostupná. Manažerském
řízení není závislé na externích zakladatelích nebo zřizovatelích, na
veřejné správě ani jiném ekonomickém subjektu.I tyto principy máme
vtěleny do zakládacích dokumentů a bude podrobován kontrole odpovědných
úřadů. "… (principy sociálního podnikání jsou naplňovány) reinvesticí
zisku ve výši více než 51 % zpět do společnosti. Z části budou tyto
finanční prostředky využívány pro zkvalitnění a rozvoj produktů firmy, z
části pro zvyšování kvalifikace zaměstnanců."
Účetní závěrka je standarně uveřejněna v obchodním rejstříku.
4. Sociální podnik vykazuje i environmentální prospěch
Dalším aspektem, který musí sociální podniky plnit je environmentální
prospěch.Podílíme se na recyklaci tonerů do tiskárny, používáme
recyklované papíry. V maximální možné míře využíváme také oboustranný
tisk. Usilujeme o minimalizaci spotřeby energie při naší činnosti.
V sídle společnosti provádíme třídění odpadů (papír, plast, sklo, směsný
odpad).Tento znak je také vtělen do zakládacího dokumentu společnosti:
"… (principy sociálního podnikání jsou naplňovány) rozvojem
podnikatelské činnosti na konceptu enviromentálního prospěchu –
udržitelného rozvoje, s důrazem na efektivní využívání všech zdrojů a
šetrný přístup k přírodě a životnímu prostředí – řešením konkrétního
enviromentálního problému (t.j. zejména snižování energetické náročnosti
a využívání obnovitelných zdrojů)."
5. Sociální podnik se aktivně snaží i o místní prospěch a spolupráci s místními aktéry
Sociální podniky jsou zaměřeny primárně na uspokojování místní poptávky.
Společnost využívá místních firem i na uspokojení vlastních potřeb.
Například administrativní potřeby, další podpůrné či doplňkové služby,
jsou nakupovány od místních firem.
Většina zaměstnanců žije v Praze – okolí provozovny spolku.Úzce
spolupracujeme s dalšími neziskovými organizacemi v regionu.Opět máme
povinnost naplňování tohoto principu včleněnu do zakládací listiny. "…
(principy sociálního podnikání jsou naplňovány) spoluprací s lokálními
subjekty, kdy do výběrových řízení budou zařazeny místní firmy a
podnikatelé včetně podpory lokálních aktivit a potřeb z důvodu podpory
rozvoje regionu."
V naší organizaci Institut digitálního vzdělávání a transformace, z.s. naplňování těchto principů vytváří pozitivní tvůrčí atmosféru, podporuje týmového ducha a pomáhá nám zdokonalovat se nejen v odbornosti, ale i v začleňování do běžného života. To je účel integračních sociálních podniků.
Naplňuje tyto principy s níže uvedenými rozpoznávacími znaky:
1. společensky prospěšný cíl
1a1. podnik má společensky prospěšný cíl spočívající v zaměstnávání a sociálním začleňování osob znevýhodněných na trhu práce, který je formulován v zakládacích dokumentech
2. sociální prospěch
2a 1. podíl osob ze znevýhodněných skupin tvoří více než 30 % zaměstnanců
2a 2. podnik poskytuje integrační podporu zaměstnancům ze skupin znevýhodněných osob
2b 1. zaměstnanci a/nebo členové jsou pravidelně a systematicky informováni o chodu podniku, výsledcích hospodaření a naplňování společensky prospěšných cílů; zaměstnanci a/nebo členové jsou zapojení do rozhodování o směrování podniku
3. ekonomický prospěch
3a alespoň 51 % případného zisku je reinvestováno do rozvoje sociálního podniku a/nebo naplňování jeho deklarovaných společensky prospěšných cílů
3b 1. manažerské řízení podniku je nezávislé na externím zřizovateli či vlastníkovi
3c1. tržby z prodeje výrobků a/nebo služeb a/nebo zboží tvoří alespoň 30 % z celkových výnosů podniku
4. environmentální prospěch
4a 1. podnik má formulované zásady environmentálně šetrného podnikání (např. podle principů cirkulární ekonomiky), výroby, spotřeby a provozu podnikatelské činnosti a zároveň tyto zásady naplňuje v praxi
5. místní prospěch
5a 1. podnik se ve své činnosti orientuje na lokální potřeby
5b 1. podnik přednostně využívá místní zdroje: a) zaměstnává místní obyvatele, b) nakupuje od místních dodavatelů
5c1. podnik komunikuje a spolupracuje s místními aktéry